داپاگلیفلوزین در مقابله با نارسایی قلبی در طیف وسیعی از بیماران موثر است

18 مارس 2019- بر اساس یک تحقیق جدید، فواید قلبی عروقی درمان با داروی داپاگلیفلوزین(dapagliflozin) در طیف وسیعی از بیماران و به ویژه در افرادی که دارای کسر تخلیه ی پایینی هستند( که بیانگر توانایی ضعیف پمپاژ و عملکرد ضعیف قلب است)، مشاهده می شود. نتایج این تحقیقات در شصت و هشتمین جلسه علمی سالانه ی کالج کاردیولوژی آمریکا ارائه شد.

این یافته ها، حاصل تحقیقات DECLARE-TIMI 58 است که در سال 2018 گزارش داد داپاگلیفلوزین( یکی از داروهای گروه مهار کننده های  SGLT2که برای کنترل دیابت نوع 2 تجویز می شود) مرگ و میر ناشی از بیماریهای قلبی عروقی و بستری شدن به دلیل نارسایی قلبی را کاهش می دهد. تجزیه و تحلیل جدید اولین آنالیزی است که به بررسی پیش بینی مزایای dapagliflozin بر اساس کسر خروجی بطن چپ یاLVEF  (معیاری که توانایی بطن چپ قلب را برای خارج کردن خون از بطن نشان می دهد) پرداخته است. کسر تخلیه یا Ejection fraction معمولا با استفاده از سونوگرافی قلب که به اکوکاردیوگرام معروف است، اندازه گیری می شود. اکوگاردیوگرام ابزاری برای ارزیابی عینی عملکرد قلب است و برای پیش بینی پاسخ بیماران به درمان های دیگر بکار می رود.

نارسایی قلبی شرایطی است که قلب نمیتواند خون کافی را برای پاسخگویی به نیاز بدن پمپ کند. کسر تخلیه ی پایین می تواند علامتی از نارسایی قلبی باشد، اما بسیاری از بیماران مبتلا به نارسایی قلبی دارای کسر خروج طبیعی یا حفظ شده، هستند. محققان متوجه شدند که dapagliflozin میزان بستری شدن در بیمارستان را به دلیل نارسایی قلبی در همه ی بیماران، صرفنظر از میزان کسر تخلیه یا ابتلا یا عدم ابتلای آنها به نارسایی قلبی در ابتدای مطالعه، کاهش می دهد. با این حال، dapagliflozin به طور قابل توجهی میزان مرگ و میر ناشی از حوادث و بیماریهای قلبی و عروقی و مرگ به همه ی علل را، تنها در میان کسانی که دارای کسری تخلیه ی پایینی بودند، کاهش داده است.

مهار کننده های SGLT2 توانایی بدن را برای حذف گلوکز از جریان خون بهبود بخشیده و به تنظیم قند خون در افراد مبتلا به دیابت کمک می کنند. مطالعه ی DECLARE-TIMI 58 در 882 سایت در 33 کشور انجام شد، و بیش از 17،000 بیمار مبتلا به دیابت نوع 2، که یا به بیماری قلبی عروقی مبتلا بودند و یا در معرض خطر زیادی برای بیماری قلبی عروقی قرار داشتند، شرکت کردند. بیماران به صورت تصادفی برای دریافت dapagliflozin یا پلاسبو انتخاب شدند و برای مدت میانگین تقریبا بیش از چهار سال تحت نظارت قرار گرفتند.

دکتر Eri T. Kato متخصص قلب از بیمارستان دانشگاه کیوتو و نویسنده اصلی این مطالعه گفت: استفاده از dapagliflozin مهار کننده ی SGLT2، در کاهش نرخ بستری در بیمارستان به دلیل نارسایی قلبی در بیمارانی با طیف گسترده ای از کسر تخلیه ی بطن چپ مفید است، اما برای بیمارانی با کاهش کسر تخلیه ی بطن چپ ممکن است فواید بیشتری داشته باشد، معیار بالینی این یافته، این است که کسر تخلیه یک ابزار قوی برای شناسایی کسانی است که در معرض بیشترین خطر هستند و ممکن است بویژه از مصرف مهار کننده های SGLT2 منتفع شوند.

محققان قصد دارند داده های DECLARE-TIMI 58 را برای درک اثرات داپاگلیفلوزین بر نتایج متابولیکی، کلیوی و قلب و عروقی تجزیه و تحلیل کنند.

منبع و سایت خبر:

Circulation, 2019; DOI: 10.1161/CIRCULATIONAHA.119.040130

www.sciencedaily.com/releases/2019/03/190318121100.htm